Vitamīnu kapsulā vai labāk no dārzeņa un augļa?

13. maijs 2012 00:00
751

Kāda ir lielākā atšķirība starp vitamīniem tabletēs un vitamīnu uzņemšanu „svaigā veidā” ar dārzeņiem, augļiem un ogām, skaidro diētas ārsts Andis Brēmanis.  

Atšķirība ir tā, ka tabletē esošais vitamīns ir it kā „izrauts”, atrauts no dabiskās vides, savukārt, produktā tas tomēr būs tur, kur dabā paredzēts!

Un, līdz ar to, ēdot dārzeņus, augļus un ogas, saņemsim ne tikai vitamīnus, bet arī visas kompleksās, pavadošās vielas, kas nāk līdz ar produktu, un dos labāku potenciālu efektu nekā vienkārši tabletīte. 

Lai gan, teorētiski, var pilnīgi iztikt arī ar vitamīnu tablešu lietošanu! Piemēram, cilvēkiem, kuri dzīvo kaut kur tālu ziemeļos aiz Polārā loka, nav pieejami pārtikas produkti, kas satur C vitamīnu. Un, ja viņi, paralēli ikdienas maltītei, to neuzņems ar vitamīna tabletēm, var sākties problēmas ar smaganu asiņošanu, asinsvadi kļūst trausli, bet imūnsistēma – novājināsies. Turpretī, ja šie cilvēki savu ēdienkarti papildina ar C vitamīna tableti, tad šo problēmu nav. Vitamīns tabletē nav nedz sliktāks, nedz mazvērtīgāks!

Ja izvērtējam, cik daudz vitamīnu ir dabiskajos augļos un dārzeņos, kas šobrīd pieejami lielveikalos, iespējams beigu beigās priekšroku vērtīgāk tomēr dot   garantētiem vitāmīniem.

Cik daudz produktu ir vienā vitamīna tabletē? 

Ja runājam par dārzeņiem, augļiem un ogām, šobrīd moderni ir apēst piecas porcijas dienā. Vienas porcijas daudzums ir starp 100 un 200 gramiem, atkarībā no tā, cik liels ir cilvēks un, kāda ir viņa apetīte.

Tātad, mazākais vēlamais, dienā uzņemto augļu, dārzeņu un ogu daudzums, ir puskilograms, bet lielākais – pat vairāk kā kilograms. Svarīgi ievērot, ka vismaz pusi no šiem produktiem, vajadzētu uzņemt svaigā veidā un tad, ar augļos, ogās un dārzeņos esošajiem vitamīniem, organismā viss būs kārtībā! 

Ja mēs gribētu pus gramu C vitamīna (500 miligramus) pielīdzināt produktu daudzumam, kas jāuzņem, lai C vitamīns būtu vienāds ar tabletē esošo, mums būtu jāapēd pat tuvu pie kilograma apelsīnu!

Viens kilograms apelsīnu maksā, pieņemsim, 80 santīmu, savukārt, viena kapsula C vitamīna noteikti izmaksās daudz lētāk. Tomēr atkal jāatceras, ka, uzņemot vitamīnus ar augļiem, ogām un dārzeņiem, tu piedzīvosi ēšanas prieku un baudījumu, turklāt C vitamīns, piemēram, tajā pašā apelsīnā, nav vienīgā vērtīgā viela!

Papildus C vitamīnam, tajā ir arī karotīns, dabīgie cukuri, balastvielas jeb šķiedrvielas, antioksidanti un vēl daudz citu vērtīgu vielu. Jāņem vērā ka Latvijas vietējie dārzeņi pavasarī saglabā šķiedrvielas, bet vitamīnu un minerālvielu daudzums strauji mazinās un ēdot vietējos dārzeņus neuzņemam pietiekami vērtīgo vielu. 

Ja zini, ka tik daudz augļu un dārzeņu dienā neapēd  vai arī tie iespējams ir piesātinātāki ar konservantvielām, lai uzglabātu un transportētu, nekā ar vitāmīniem, īpaši pavasarī,  tad tomēr ir ieteicams izmantot alternatīvu dabiski uzņemtajiem vitamīniem.

Galu galā – lai kā arī uzņemti vitamīni – tie nodrošina labu veselību, uzlabo imunitāti, palīdz rūpēties par skaistu ādu, matiem un nagiem. Skaidrs, ka kaitīgu vielu vitamīniem, kas ir kapsulās, nav. Tādēļ atliek vien izvēlēties, vai ēd ļoti daudz augļu un dārzeņu, vai arī – reizi dienā pa stiprinošai vitamīna tabletei.

Līva Zaksa, www.sieviesuklubs.lv

Sieviešu Kluba diskusijai:

Kā tu uzņem vitamīnus: ar tabletēm vai dārzeņiem, augļiem un ogām? 

Autors neiebilst, ja viņa publicētais materiāls portālā Sieviešu Klubs, bez iepriekšējas saskaņošanas ,tiek ievietots citos informācijas avotos ar hipersaiti uz viņa oriģinālo materiālu.
Lai komentētu, nepieciešams autorizēties Reģistrējies