Uztura speciāliste: Kā un kāpēc veikt organisma attīrīšanos?

Autors: , 2011. gada 19. februāris, 11:29:00
Uztura speciāliste: Kā un kāpēc veikt organisma attīrīšanos?

Tuvojas pavasaris un tas tradicionāli tiek uzskatīts par laiku, lai attīrītu organismu no ziemas sārņiem, tāpēc uz sarunu radio raidījumā Sieviešu Klubs  "Vladis klausās sievietēs" SWH šorīt aicināja uztura speciālisti Andu Radziņu.

{smallpic:1}

 

Vai organisma vispār ir nepieciešmaa attīrīšana?

 

Diezgan izplatīts uzskats ir tāds, ka cilvēkam nekādas speciālas tīrīšanas nav nepieciešamas - organisms pats zina, kad un kā tam attīrīties. Pretējās domās ir uztura un kustību speciāliste Anda, kam organisma attīrīšanās tēma ir ļoti tuva un pētīta vairākus gadus. Sestdien radio raidījumā "Vladis klausās sievietēs" SWH intervijā viņa stāsta:

"Esmu dzirdējusi šo viedokli. Kamēr cilvēks neizjūt fiziskas problēmas, neko īpaši attīrīt  varbūt arī nevajag. Bet, ja ikdienā apskatamies, ko cilvēks ēd, ko liek uz sava šķīvja, tad var spriest, būs vajadzīga attīrīšanās jeb nē."

 

Par to, ka organisms ir piesārņots ar šlakvielām un toksīniem, liecina vairākas pazīmes.

 

1.pazīme -ļoti grūti piecelties no rītiem, nāk miegs - tā  ir droša pazīme, ka organismā uzkrājušās par daudz šlakvielas. 

 

2.pazīme - grūti visu dienu pavadīt vienādā enerģijas daudzumā. No rīta ir enerģija, bet pēcpusdienā jau ir pārgurums. Grūti noturēt vienādu enerģijas līmeni. Ka uznāk nogurums. 

 

3.pazīme - saslimšanas. Tās var būt imūnsistēmas problēmas, zarnu trakta saslimšanas, arī astma/alerģijas, daudz smagākas slimības - te kaut kas steidzami ar organismu ir jādara.

 

Vai ziemā uzkrājas vairāk šlakvielas? Kāpēc organisma attīrīšanu tradicionāli veic tieši pavasarī? Gavēņi, diētas utt?

 

Vasarā un pavasarī vairāk dabonam svaigos dārzeņus, kas izaudzis tepat pie mums. Paldies Dievam, latvieši vēl ir patrioti un labprāt ēd tieši to, kas savos dārziņos izaudzis. Dārza veltes mūs glābj. Bet ziemā šī situācija ir citādāka. Mums ir aukstas ziemas un cilvēks mēgina sasildīties aukstajā ziemā ēdot smagāku ēdienu - gaļu, taukvielas, vairāk patērē makaronus, cieti saturošos produktus. Šādas smagas pārtikas uzņemšanai nav nekāda sakara ar reālu, fizisku organisma sasildīšanu, drīzāk tas ir psholoģiski, taču tie ir ēšanas stereotipi.

 

Trekna, sātīga maltīte no aukstuma neglābs. To var izdarīt ar pareizu gremošanu!

 

Jo pareizāk gremojam, jo labāku un lielāku enerģiju dabonam - viss ir jāsakošļā! Pirms 130 gadiem ar šo atklājumu nāca klajā austriešu ārsts Dr. Maijers. Viņš atklāja, ka visas slimības rodas no funkcionāliem gremošanas trakta traucējumiem - mēs nepareizi sakošļājam pārtiku, kā  sekas ir pūšana, rūgšana zarnās, no kā rodas alkohols, kas cirkulē asinīs.  Ja uztaisīsim padziļinātu asins analīzi, tad konstatēsim, ka visu laiku patiesībā atrodamies alkohola reibumā.

 

Esam vieglā atkarības stāvoklī no ēdiena. Asinīs šī atkarība ir iekšā. Tāpēc arī rodas problēmas no rīta piecelties, nav enerģijas. No šīs atkarības ir jātiek vaļā, pareizi sagatavojot pārtiku kuņģim pārstrādei. Tāpēc tik būtiska ir gremošana un sakošļāšana.

 

Labā ziņa ir tā, ka attīrīšanās ir iespējama pilnībā.

 

Ceļi ir dažādi. Dr Majers - izdomāja terminu "ideāla gremošana". Ar to būtu jāsāk katram. Princips ir vienkārš - maltīte jāsakošļā 50 reizes katru kumosu!

 

Jebkurai maltītei, ko mēs ēdam, būtu jāilgst no 30  minūtēm - 1 stundai. Tad patērēsim 2 reiz mazāk pārtikas, nekā ēdot ātrumā. Kā zināms, arī sāta sajūta iestājas pēc 20 minūtēm. Ja ēdam ļoti ātri, tad apēdam daudz pārtikas, līdz savai sāta sajūtai nemaz netiekot. Ja ēdam lēni, tad pēc 20 minūtēm iestājas sāta sajūtas sindroms un vairāk nemaz neapēdīsim.

 

Galvenais ir ēdienu pareizi sakošļāt un lēnām. Es pati esmu agrāk bijusi pie ātrajām rijējām un man nācās ilgāku laiku mācīties un trenēties ēst stundu. Fiziski jāliek priekšā pulkstenis, jāēd vienai, ēšanas laikā neatbildēt uz telefona zvaniem. Tas ir mans laiks vienai un maltītei, lēnai, nesteidzīgai. Neko dzīvē neesmu pazaudējusi, tikai ieguvusi. 

 

Ja nu gadījumā nav tik daudz laika - vesela stunda pusdienām? Ko darīt? Tad jāsamazina porcijas lielums. 

 

Ēdot ilgi un rūpīgi sakošļājot 50 reizes katru kumosi, pārtika jau mutē pārvēršas putriņā un kuņģim ir daudz vieglāk to tālāk sagremot  un sadalīt fermentus. 

 

Kā ir ar šķidruma uzņemšanu papildu ēšanas laikā?

 

Ēšanas laikā mēs nedzeram! Tikai ēdam! Ja mēs uzdzeram jebkādu šķidrumu tajā brīdī, kad kuņģī izdalās sālskābe, kas paredzēta vienīgi barības sadalīšanai. Ja uzdzeram ūdeni, tad sālskābes koncentrāciju izjaucam un tad ēdiena sadalīšanās process ir 10 stundas. Iedomājieties,kas notiek ar gaļas gabalu kuņģī, ja uzdzeram karbonādei virsū ūdeni. Sālskābes koncentrācija ir izšķīdināta un gaļu organisms nespēj sagremot vairākas stundas. Mūsu organisms ir gudrs - katram orgānam ir sava funkcija. Ja paredzēts sašķelt olbaltumvielas, tad tīrā veidā un bez papildus šķidruma.

 

Ko darīt ar alkoholu? Piemēram, vīna baudīšanu ēšānas laikā ir īpašs rituāls?

 

Piekrītu,ka tas ir rituāls. Taču jāatceras, ka ir ikdienas ēdiens un svētku. To vajadzēt atdalīt. Bieži vien sanāk tā, ka ikdiena ir viena vienīgi svētki. Ja vīnu baudām katru vakaru kopā ar maltīti, tad sanāk katru dienu svinam. Mērenību jāievēro itin visā! Arī alkohola lietošanā.

 

Pati esmu makribiotikas piekritēja - tas nozīmē, darīt visu, lai būtu gara dzīve. To var regulēt arī ar diētu un tīru, veselu organismu.

 

Gremošanas un košļāšanas process arī ir pamatā šai ilgdzīvošanas sistēmai.  Jāēd gudri, ar mēru un ilgi!

 

Koncentrētāka organisma attīrīšana - kūre.

 

Sabalansētu uzturu un vieglas attīrīšanās dienas katrs var veikt mājās pats, bet populāras ir arī organisma attīrīšanas vairāku dienu kūres, kur tiek vesela nedēļas nogale ziedota lekcijām, sabalansētam uzturam, vingrošanai, sarunām ar līdzīgiem.

 

Kopā šo diētu izturēt ir vieglāk. Palīdz arī komunikācija starp līdzīgi domājošiem cilvēkiem. Mūs visvairāk motivē un uzrunā otra cilvēka rezultāts, kas ir acu priekšā. Šādas kūres organizējam regulāri.

 

Var "attīrīties" arī mājās, bet paturēt prātā tomēr uztura speciālistu, kas kaut vai no tālienes, bet tomēr šo procesu vada un kam atskaitīties par rezultātiem.

 

Jebkurš cllvēks to var darīt pats, lai gan tas prasīs zināmu gribasspēku. Viss ir atkarīgs no motivācijas. 

 

"Kā es savā dzīvē esmu novērojusi, ka ir vajadzīga pātadziņa. Jājūt, ka tevi uzmana. Citreiz iestājas kauns par savu slinkumu, un tad speciālists vai domubiedri ir tie, kas motivē.", dalās Anda.

 

Līdz pavsarim ir 1mēnesis - vai ar to pietiek,lai atīrītu organismu?

 

Mēs attīrām organismu 3-7 dienas, izmainam ēdienkarti  un vēlāk turpinām vienkārši pareizi (lēni!) un veselīgi ēst. 

 

3-7 dienu attīrīšanās kūres ieteicamā ēdienkarte:

 

1. Izslēdz no ēdienkartes šos produktus: gaļa, zivis, piena produkti, cieti saturošie kā makaroni, maize.

 

2. Uzturā lieto tikai svaigus vai viegli aptvaicētus dārzeņus bez sāls, dažādās kombinācijās.

 

3. Lieto svaigi spiestās sulas, bet limitēti,ne vairāk kā 2 reizes diennaktī. 

 

Sulas nevis dzer, bet malko - lēnām, katru malku ilgi paturot un paskalojot mutē. Dzer ūdeni un zāļu tējas.

 

Ikdienā pēc tam ir jāatgriežas atpakaļ pie olbaltumvielām, jo bez tām nevar dzīvot veselīgi. Uz nedēļu, pat uz mēnesi var tās izslēgt,  bet pie tām ir obligāti jāatgriežas. 3 dienas šādā dārzeņu/sulu kūrē pamatīgi atslogojam savus iekšējos orgānus. 4 reizējs uzturs dienā pamatā ir sautēti, blanšēti dārzeņi un svaigas dārzeņu sulas, kas baudītas konkrētā diennakts laikā.

 

Sieviešu Kluba diskusijai:

 

Kāda ir Tava pieredze ar organisma attīrīšanos? Vai vēlētos ko tādu pamēģināt?