Pareizs uzturs bērniem

Sieviešuklubs.lv
Sieviešuklubs.lv 8. novembris 2013 00:00
1841

Nedaudz īsumā par bērnu uzturu. VVO (Vispasaules Veselības Organizācija) rekomendē bērnu uzturā šādus pamatproduktus: pamatēdiens – putras, piena produktus, dzīvnieku izcelsmes olbaltumvielas (labāk asimilē nekā augu olbaltumvielas, tāpēc veģetārismu neiesaka), vietējās izcelsmes dārzeņus, augļus un ogas, augu eļļas un dzīvnieku izcelsmes taukus, ogļhidrātus (cukurs), pākšaugus, sāli (divreiz mazāk nekā pieaugušajiem), pietiekošā daudzumā ūdeni (30gr uz 1kg svara diennaktī).

 Putras – jāgatavo līdz 600C temperatūrā. Jāizvēlas bez mākslīgiem aromatizatoriem. Visnevērtīgākā ir manna. Nē - ēdiena gatavošanā mikroviļņu krāsnīm (pilnīgi izjauc struktūru - nedzīvs uzturs).

 Ieteicama teļa un putnu gaļa. Nav ieteicama cūkgaļa (speķi var) un aitas gaļa (slikti šķīst tauki aitas gaļā). No zivīm ieteicamas baltās netreknās, piemēram, foreles, butes, heks, mencas. Nav ieteicamas treknās zivis, žāvētās zivis, stipri sālītās un mazsālītās, kaltētās (nav aizsargātas no parazītiem). Labāk svaigi sagatavotās – vārītas vai sautētas nekā ceptas. Konservētās zivis nav labākā izvēle. Ja citu nav, priekšroka eļļā gatavotajām.

 Dārzeņi – var būt svaigi, saldēti, sautēti, vārīti. Nedrīkst marinētos. Vislabāk burkāni (ja sulu, tad nedaudz eļļa jāpievieno), kabači, ķirbji, visu veidu kāposti, gurķi. Mazāk (nakteņu dzimtas augi) tomāti, kartupeļi, baklažāni. Zirņus un pupas nedaudz. Zirņu zupa laba izvēle. No zaļumiem vislabāk salāti, skābenes, spināti. Zaļos sīpollokus maziem bērniem labāk apceptus. Bietes tikai vārītas. Arī kukurūza - vārīta. Kukurūzas pārslas tikai nesaldās.

 Augļi – vislabāk svaigi, var būt cepti. Sulas obligāti jāatšķaida ar ūdeni. Vislabāk aprikozi, āboli, rozīnēs (izņemot lielās caurspīdīgās rozīnes, kas apstrādātas ar sēru). Apelsīnus un mandarīnus – minimāli. Plūmes nedaudz. Arī vīnogas nedaudz (vēlams bez mizas un kauliņiem). Āboli jāmizo, kaut gan mizā daudz vērtīgu vielu, taču lai ilgstoši uzglabātu, tos apstrādā ar polimēru, hloroformu vai citu pretsēnīšu preparātu. Ķirši, saldie ķirši - vislabāk sezonas laikā, tie kas bojājas.  Tāpat arbūzus vēlams sezonas laikā, lai izvairītos no saindēšanās ar nitrātiem, kurus lieto, lai paātrinātu nogatavošanos. Banāni nedrīkst būt ar plankumiem. Ideāls variants bērnu uzturā ir žāvētie aprikozi, piemēram, sablenderēti ūdenī (sevišķi bioloģiski audzētie). Hurmu tikai atkausēto pēc sasaldēšanas (kļūst caurspīdīga).

 Ogas – vislabāk avenes un mellenes. Uzmanīgi ar zemenēm. Ja ir savairojušies zarnu parazīti (piemēram, ascariasis, enterobiasis), bērniem var parādīties alerģija – nevis uz sevi, bet uz parazītiem. Produkti ir nevis izraisītāji, bet provokatori. Līdzīgi tas ir ar medu. Tāpēc jāatbrīvojas no parazītiem.

Maizi – vislabāk bezrauga. Nē bulciņām, kūkām un tortēm (mājās gatavotās tortes var). Labāk sausiņi, barankas, galetes.

Sviests – tikai ar 82% tauku saturu. Nē hidrolizētiem taukiem. Cept labāk kausētā sviestā, nekā eļļās. Nē majonēzēm.

Ūdens – bērni ir ļoti jūtīgi uz ūdeni. Ja par ūdeni neesat droši – jāvāra. Var pievienot citronu. Nē! saldinātiem gāzētiem dzērieniem. Nav ieteicamas sulas no veikala (dabīgie vitamīni ilgāk par 2 mēnešiem uzglabāties nevar). Nedrīkst kafiju un aromatizētās tējas. Nav ieteicama melnā un zaļā tēja. Kvasu tikai mājās taisīto.

Autors neiebilst, ja viņa publicētais materiāls portālā Sieviešu Klubs, bez iepriekšējas saskaņošanas ,tiek ievietots citos informācijas avotos ar hipersaiti uz viņa oriģinālo materiālu.
Lai komentētu, nepieciešams autorizēties Reģistrējies