Osteoporoze un kaulu lūzumi

24. marts 2010 00:00
1102

Sniegs jau nokusis un ielas klāj peļķes, bet zem peļķēm nereti slēpjas ledus, tad seko kritiens, vienam tas beigsies labi, citam ar lauztu kāju vai roku. Kāpēc tas tā notiek? Lielākoties, jo cilvēkiem ir trausli kauli. Ko darīt, lai izvairītos no šiem riskiem? Konsultē osteoporozes speciāliste ārste Signe Zelča un traumatologs Georgs Pelēcis.

{smallpic:1}

Osteoporoze ir gluži kā „mēmā epidēmija” sievietes var skriet, strādāt un dzīvot pilnvērtīgu dzīvi, tai pat laikā kaulu masa arvien norādās. Tāpēc ir svarīgi laicīgi veikt pārbaudes, īpaši, ja esat riska grupā- sievietes pēc 50 gadu vecuma.

 

Kas ir osteoporoze?

 

Tā ir hroniska slimība, kuras ietekmē kauli kļūst trausli un pie mazākiem satricinājumiem var lūzt. Daktere Signe Zelča osteoporozi sauc par slimību tikai tad, kad tā jau ir radījusi sekas cilvēka veselībai un raitai ikdienas dzīvei.

 

Mūsdienās medicīna ir gājusi tālu un osteoporozi var ārstēt un lūzumu profilaktiski samazināt. Turklāt maldīgs ir uzskats, ka šī slimība skar tikai sievietes, nē, tā skar arī vīriešus un mūsdienās arī gados jaunus cilvēkus. Šis mīts, ka tā ir tikai sieviešu slimība, radās dēļ osteoporozes saistības ar hormonālajām izmaiņām, tādēļ arī lielākoties ar to slimo sievietes. Diemžēl arī valsts apmaksātie medikamenti ir pieejami tikai sievietēm.

 

Pēc 50 gadu vecuma kauli vairāk noārdās nekā atjaunojas. Tas ir viens no novecošanas simptomiem, nāk vienlaikus ar menopauzi. Tas, cik smagā formā osteoporoze katram ir attīstīta, atkarīgs no daudziem iemesliem un faktoriem, katram cilvēkam individuāli.

 

Apaļīgām sievietēm osteoporoze norit vieglāk un piemeklē retāk, bet arī viņas nav pasargātas no kaulu saslimšanas riskiem, šīm sievietēm vairāk slodze un problēmas rodas saistībā ar locītavām. Visam dabā ir jābūt līdzsvarā.

 

Kas veicina osteoporozi?


Lielākoties tā ir iedzimta slimība, kas pārmantojas no paaudzes uz paaudzi, tomēr arī dzīvesveids var ietekmēt trauslu kaulu veidošanos. Tie ir ēšanas paradumi, kā arī kaitīgie ieradumi- alkohols, smēķēšana, arī kafijas lietošana.

 

Kā stiprināt kaulus?


Kaulus stiprināt noteikti palīdz pilnvērtīgs, kalcija un D vitamīna, saturošs uzturs. Tie ir piena produkti, kā arī treknas zivis un lasis. D vitamīna uzņemšanu veicinās, neilgi brīži, kas pavadīti tiešās saules ietekmē. Tomēr ar šo nevajadzētu aizrauties, jo saules stari ir arī ādas vēža izraisītājs. Šeit noteikti nederēs solārija apmeklējums, jo D vitamīna uzņemšanai svarīgi ir B stari, savukārt, solārijā mēs uzņemam A starus.

 

Ja ar pārtiku vairs nav līdzēts, tad var lietot arī uztura bagātinātājus, kas organismu varētu nodrošināt ar vajadzīgajiem vitamīniem.

 

Jāatceras, ka tādi produkti, kā kafija, sāls un cukurs uzskatāmi par kalcija zagļiem. Tāpēc kafijas mīļotājiem nevajadzētu dzer vairāk kā 3-5 tasītes kafijas dienā.

 

Kalcija uzsūkšanos kavē arī šķiedrvielas, piemēram, klijas, tāpēc lietojot kalcija preparātus, nevajadzētu tos uzņemt vienlaikus ar šķiedrvielu saturošu ēdienu. Tas attiecas arī uz dzelzs preparātiem. Starp dzels medikamentu un kalcija uzņemšanu ir jābūt vismaz 2 stundu pauzei.

 

Profilaksei

 

Būtiskākās ir kustības un fiziskās aktivitātes. Kaulus iespējams padarīt stiprākus fiziskajās aktivitātēs, pievēršot uzmanību kāju saišu un muskuļu attīstīšanai. Stiprinot kājas muskuļus, tiek stiprināti arī kauli un nedaudz, bet palielināts kaulu blīvums.

 

Sievietes gados kaut kā kautrējas apmeklēt sporta zālēs, tad ārste viņām iesaka apmeklēt dejas. 20 minūšu dejošana divas reizes nedēļā dod ieguldījumu jūsu kaulu veselībai.

 

Ja naudiņu gribas ieekonomēt, tad noderēs arī garas pastaigas vismaz trīs reizes nedēļā.

 

Ja osteoporoze jau ir konstatēta un ir zināms, ka kauli ir vāji, tad ārsts Georgs Pelēcis iesaka pārdomāt par drošību mājās. Piemēram, no interjera izņemt mazus un ļoti slidenus paklājiņus, kas īpaši bīstami vecāka gada gājuma cilvēkiem, tāpat nodrošināt, lai vannas istabas flīzes nekļūt par pārbaudījumu kauliem.

 

 

Vēl nekas nav nokavēts, tāpēc stiprināsim kaulus!

Autors neiebilst, ja viņa publicētais materiāls portālā Sieviešu Klubs, bez iepriekšējas saskaņošanas ,tiek ievietots citos informācijas avotos ar hipersaiti uz viņa oriģinālo materiālu.
Lai komentētu, nepieciešams autorizēties Reģistrējies