Mazā sievišķīgo vitamīnu enciklopēdija

jana
jana 24. februāris 2011 00:00
6708

Iepriekšējā reizē mēs noskaidrojām, kādi vitamīni sievietēm ir paši svarīgākie, taču tie vēl nav visi, kas vajadzīgi. Vēlies zināt, kas vēl ir nepieciešams sievietes skaistumam un veselībai?

 

Turpinājums. Raksta pirmo daļu lasi šeit.

 

 

Foto: Flickr.com

 

 

Pārskatot sievietēm paredzēto vitamīnu kompleksu sastāvdaļas, nākas secināt, ka daudzi no nosaukumiem nav tik populāri, lai tos zinātu visi. Tieši tādēļ apskatīsim, kādi ir biežākie, no ne tik zināmajiem vitamīniem, kas sastopami sievietēm paredzētos kompleksos, ko tie dot un, kādēļ ir tik svarīgi.

 

PP vitamīns (Niacīns) jeb nikotīnskābe. Ļoti ieteicams cilvēkiem ar paaugstinātu holesterīna līmeni un asinsrites traucējumiem. Nikotīnskābi saturošo produktu daudzums ir ievērojams, tā sastopama kā zivīs, tā riekstos, kaltētās sēnēs, rupja maluma maizē, dārzeņos un gaļas produktos. Ievērojams tās daudzums ir ananāsos, griķos un pupiņās, kā arī raugā. 

 

Savukārt PP (B 3) vitamīna deficīts var izraisīt pelagru - saslimšanu, kas raksturojas ar dermatītu, diareju (caureju) un demenci (plānprātību). Diennaktī nepieciešamais vitamīna daudzums ir 15 – 20 mg. Profilakses nolūkos ieteicams ievērot sabalansētu uzturu.

 

Starp citu, arī pasterizēts piens nezaudē PP daudzumu!

 

Niacīns piedalās tauku, olbaltumvielu un aminoskābju metabolisma (vielmaiņas) procesos, šūnu elpošanā, glikolīzes procesos, kā arī biosintēzē. Normalizē lipoproteīnu koncentrāciju asinīs un ievērojami samazina kopējā holesterīna daudzumu (par trīs, četriem gramiem diennaktī).

 

Nikotīnskābe paplašina sīkos asinsvadus (ieskaitot galvas smadzeņu), uzlabo mikrocirkulāciju, turklāt rada vieglu antikoagulanta iedarbību (darbojas pret asins recēšanu). Uzlabo atmiņu un kustību koordināciju.

 

Topošajām māmiņām PP vitamīns (niacīns) ir nozīmīgs augļa muskuļu audu un nervu sistēmas attīstībai. Vitamīns piedalās topošās mātes enerģijas nodrošināšanas procesos. Niacīna trūkuma gadījumā grūtniecei novēro pazeminātu apetīti, svara samazināšanos, izteiktu ādas bālumu un vēdera izejas traucējumus.

 

Niacīnam (B3) piedēvē nervu šūnu dziednieka spējas. Niacīns pazemina holesterīna līmeni asinīs (tas ir viens no efektīvākajiem eksistējošiem vitamīniem, kas to spēj), kā arī uztur sirdsdarbību un piedalās hormonālā līmeņa uzturēšanā.

 

B3 vitamīns ir ļoti svarīgs dzimumhormonu (estrogēna, progesterona un testosterona) sintēzei, kā arī kortizona (virsnieru garozas hormona), tiroksīna (vairogdziedzera hormona) un insulīna (aizkuņģa dziedzera hormona) izstrādē.

 

Vitamīns aktīvi piedalās visos vielmaiņas procesos, kā ogļhidrātu, tā olbaltumvielu un taukvielu. Niacīna paveidi ir daudzu olbaltumvielu metabolisma fermentu sastāvā, kas piedalās šūnu elpošanas un glikolīzes procesos. Turklāt tas piedalās arī reakcijās, kas pārvērš cukuru un taukvielas enerģijā!


Par Niacīna trūkumu var liecināt ātra nogurdināmība, apetītes zudums, muskuļu vājums un ādas izmaiņas, kā arī smaka no mutes, čūlas mutes dobumā un uz lūpām, galvassāpes, miega traucējumi, koncentrēšanās spēju zudums un depresīvs noskaņojums. Vitamīna trūkums var izraisīt arī negatīvas personības izmaiņas.

 

Piemērotākie pārtikas avoti - aknas, zivis, olas, liesā un baltā putnu gaļa, pilngraudu kvieši, zemesrieksti, avokado, dateles, vīģes, žāvētās plūmes un upenes.
 

 

Pantoténskābe (B5) piedalās tauku, olbaltumvielu un ogļhidrātu vielmaiņas procesu (metabolisma) regulēšanā, sarkano asinsķermenīšu ražošanā, dzimumhormonu ražošanas procesu regulēšanā un organisma imunitātes stiprināšanā.

 

Tā ir nepieciešama daudzu svarīgu fermentu veidošanai, turklāt dabā šī ir visbiežāk sastopamā viela! To atrod ikvienā augu vai dzīvnieku izcelsmes pārtikas produktā (raugā, graudu apvalkos, nierēs, aknās, olas, gaļā un ikros), tā tiek sintezēta arī cilvēka organismā.

 

Sievietēm būtiska ir vitamīna spēja aizkavēt novecošanos, attālināt grumbu parādīšanos, kā arī labvēlīgi ietekmēt matu un ādas izskatu. Pantotēnskābe tiek veiksmīgi izmantota dažādos kosmētiskos līdzekļos! Mati tā ietekmē kļūst mīkstāki, spīdīgāki un vieglāk ieveidojami.

 

B5 vitamīns piedalās muskuļu tonusa, nervu sistēmas un aknu veselības nodrošināšanā.

 

Pantotēnskābes deficīta gadījumā bieži tiek novērota pāragra nosirmošana, pastiprināta matu izkrišana un ādas lobīšanās. Nereti šīs pazīmes novēro tieši sievietēm. Šī vitamīna trūkums var izraisīt bezmiegu, depresiju, vemšanu, kā arī sāpes vēderā. Diennaktī nepieciešamais vitamīna daudzums ir četri, līdz septiņi miligrami.

 

Nākamreiz lasi par B1, B2 vitamīniem un biotīnu!

 

Sieviešu Kluba izvēle:

Vitamīnu komplekss Vitakur Plus>>

 

 

 


 

 

Sieviešu Kluba diskusijai:

Kā vitamīni ietekmē tavu ikdienu?

Jana Kozlova, www.sieviesuklubs.lv

Autors neiebilst, ja viņa publicētais materiāls portālā Sieviešu Klubs, bez iepriekšējas saskaņošanas ,tiek ievietots citos informācijas avotos ar hipersaiti uz viņa oriģinālo materiālu.
Lai komentētu, nepieciešams autorizēties Reģistrējies