Ēdam veselīgi!

Autors: mazaa raganina, 2011. gada 14. februāris, 00:00:00
Ēdam veselīgi!

Pāršķirstot savus saglabātos rakstus no dažādiem žurnāliem uzdūros dr.Ata Tupiņa ,,Septiņiem ēšanas pamatlikumiem’’. Tā kā tuvojas pavasaris un mēs visas vairāk vai mazāk vēlamies izskatīties kaut nedaudz labāk, piedāvāju arī Jums izlasīt vecas un varbūt piemirstas atziņas.

 



1) Ja vēlie ēst lēti un veselīgi, tad jāatceras uztura piramīda. Jāēd ir dārzeņi: kāposti, burkāni, bietes, kartupeļi. Nākamie ir graudaugi: griķi, rīsi, grūbas, auzas, makaroni, pilngraudu maize.

 

Piena produkti, zivis, olas, gaļa. Ar gaļu nav jāpieēdas, tā jālieto tikai uztura bagātināšanai. Dr. Tupiņš atzīst, ja pietiekamā daudzumā ēd graudaugus, pākšaugus, riekstus, kartupeļus – bez gaļas var lieliski iztikt. Un tikai pavisam nedaudz ir jāēd smalkmaizītes, šokolāde, kūkas, un taukvielas(sviests, margarīns, augu eļļa).

 

2) Atsakies no pārveidotiem produktiem!

 

Viss, kas ir rūpnieciski sagatavots mēnešiem un pat gadiem ilgai glabāšanai, satur ļoti daudz sāls un taukvielu. Desas un šķiņķa vietā labāk uzlikt uz maizes vārītu liesu gaļu, kas izmaksā tikpat, cik gardais un ļoti neveselīgais žāvējums. Ja pareizi sagatavo gaļu, tad drīz vien nonāksi pie secinājuma, ka tā nemaz katru dienu nekārojas.

 

3) Neēd neko gruzdošu un degušu!!!

 

Apbrūninātā garoziņa ir ļoti garšīga, bet līdz ko tā nonāk kuņģa un zarnu traktā, tā pārvēršas brīvajos radikāļos un kancerogēnās vielās.Ja šķiet, ka apcepti kartupeļi un makaroni ir sātīgāki, vienkārši tos izkarsē eļļā un bagātīgi pārkaisi ar zaļumiem.Un piepildi šķīvi ar svaigiem vai sutinātiem dārzeņiem.

 

4) Neēd sāli!!!

 

 Pierādīts, ka pārmērīga sāls lietošana veicina asinsspiediena paaugstināšanos un saslimstību ar kuņģa vēzi, kā arī smadzeņu asinsvadu slimībām. Ēdienam piešķirt pikantumu var ar sīpoliem, ķiplokiem, pipariem, mārrutkiem, etiķi, sinepēm. Ja nevar iztikt bez sāls, tad labāk to piebērt nevis katlā, bet savā šķīvī. Garantēts, ka tad pievienosi sāli 2-3 reizes mazāk.(pārbaudīts uz savas ādas-autors)

 

5) Negatavo taukainas mērces!

 

Mīti par resnēšanu no makaroniem un graudu biezputrām ir radušies pateicoties tam, ka šie veselīgie ēdieni tiek bagātīgi pārlieti ar taukiem. Tauku mērces dr. Tupiņš iesaka aizstāt ar dārzeņiem, piemēram, kabaču ikriem vai tomātu pastu, ko papildina ar garšaugiem vai garšvielām.

 

6) Ierobežo augstākā labuma miltu patēriņu un nelieto cukuru.

 

Pieaugušam cilvēkam nevajadzētu apēst vairāk par 60g cukura dienā( apmēram 7 tējkarotes). Rēķinies, ka cukurs ir maizē, jogurtos un citos produktos.

 

7) Neskaiti kalorijas!

 

Sevi nav jāapgrūtina ar prātošanu, cik daudz enerģijas uzņemsi no katra produkta. Ir jāzina galvenie veselīga uztura principi un jātiecas pēc daudzveidības. Mums ir iespēja izvēlēties un tāpēc jāpiedāvā savam organismam plašu dabisko, nerafinēto un gatavošanas laikā nesabojāto produktu klāsts.

 

Veselīgu brokastu recepte.

 

Uzbriedina auzu pārslas un pievieno tām biezpienu, kam piejaukts sarīvēts ābols, nedaudz rozīņu, riekstu, kivi šķēlītes, tējkarote medus vai ievārījuma.

 

Domājot par uzturu, pievērs uzmanību olbaltumvielām – uz 1kg ķermeņa masas dienā būtu jāuzņem apmēram 1grams olbaltumvielu. Šādas brokastis nodrošinās apmēram 25% .(100g biezpiena satur ap 17g, 20g riekstu- 5golbaltumvielu, plus olbaltumvielas, ko satur auzu pārslas un augļi).

 

Piebildīšu, ka šis tika publicēts 2004.gada žurnālā. Tā kā medicīna un zinātne iet straujiem soļiem uz priekšu, gribētos uzzināt daktera viedokli, vai zem šiem vārdiem viņš parakstītos arī šobrīd.

 

Veseli ēduši!