Par bezmiegu, tā cēloņiem un risinājumiem...

9. maijs 2012 12:30
562

Miegs mums ir ļoti svarīgs, lai atpūstos, atjaunotos un sagatavotos jaunai dienai. Miegs (un vakars, nakts) norāda, ka viena diena ir beigusies un pienācis atpūtas brīdis. Atpūsties ir labi un veselīgi. Turklāt naktī varam izsapņoties pēc sirds patikas un pēc tam nodarboties ar sapņu tulkošanu, lai labāk iepazītu sevi. 

Ja naktī nenāk miegs, to nedrīkst ignorēt un atlikt padomāšanu par to uz citu dienu. Ja miegs nenāk nemaz, vai ir trausls, to pārtrauc murgi, vai tas nesniedz atpūtu, jādomā, kur ir problēma un kā to risināt! 

Līdzsvars

Viss mums šaisaulē ir saistīts ar dzīvi pa vidu starp plusiem un mīnusiem, pozitīvo un negatīvo, labo un ļauno – šajā spriedzē kaut kur pa vidu mēs dzīvojam ar savām ikdienas izvēlēm, sirdsapziņu, mērķiem, vēlmēm, upuriem.

Fiziskā, garīgā un dvēseliskā veselība ir iespējama tad, ja mēs spējam „izžonglēt” tā, lai kopumā esam pa vidu, lai esam līdzsvarā. Dzīve, protams, nav matemātika, un reizēm sanāk vairāk atdot un mazāk saņemt (un otrādi), tomēr savas veselības vārdā būtu svarīgi piedomāt par līdzsvara saglabāšanu. 

Par daudz „uz iekšu”, par maz „uz āru”

Tas varētu būt iemesls bezmiegam. Ja darbs ir saistīts ar lielu garīgu slodzi, stresu, ja esi atbildīga un gudra meitene, kurai rūp, lai viss tiktu izdarīts labi, tad tā ir pamatīga garīga un emocionāla slodze visas darba dienas garumā. Tad jādomā, ko ar šo darbā iegūto enerģiju darīt, kā tai likt „strādāt” tavā labā.

Punkts viens – atbilstoša fiziska slodze ir labākais veids, kā mēs varam atbrīvoties no emocionālas spriedzes un garīga noguruma. Obligāts nosacījums, ka fiziskās slodzes iegūšanas veids tev patīk, ļoti ieteicama ir skriešana, soļošana un peldēšana, joga, protams (J), dziedāšana. Ja nekas no minētā nepatīk, tad ej no darba mājās ar kājām un dziedi.

Otrs veids kā neitralizēt emocionālu un garīgu spriedzi – meditācija. Tās ir dažādas, meklē un atrodi to, kura tev patīk vai sniedz atvieglojumu. Jūs teiksiet, ka arī ēst gatavošana ir meditācija. Piekrītu, ar nosacījumu, ka šāda veida meditācijai velti atbilstošus laika un enerģijas resursus, kas spēj kompensēt garās darba dienas iespaidus.

Treškārt, ja darbs ir fizisks, un galva visu dienu ir brīva visādām domām, tad garīga slodze (minot krustvārdu mīklas, galvā reizinot divciparu skaitļus) un meditācija varētu līdzsvarot iespaidus. 

Ko es dodu savam ķermenim

Lai arī tas, visticamāk, nebūs galvenais iemesls bezmiegam, tomēr uzturam, ēšanas paradumiem un uzņemtajām vielām per se ir ļoti liela loma.

Ja vakarā, lai aizmigtu, vajag glāzi (divas vai trīs) vīna, no rīta, lai pamostos, vajag krūzi (divas vai trīs) kafijas, iedvesmai - cigareti, bet pa dienu cukuram un štimmungam kolu un/ vai enerģijas dzērienu, kaut kur pa vidu vēl ir tāfelīte šokolādes, bet pusdienās bija divi eklēri... tad... nu tu jau saproti, tas ir nebeidzams vāveres ritenis, kādā esi sevi ieslodzījusi, un tā ir milzīga slodze nervu sistēmai.

Palīdzēs atvaļinājums, vēlme un prakse mainīt savus ēšanas/ dzeršanas paradumus un joga. Joga stiprina nervu sistēmu, atbrīvo lieko enerģiju un enerģijas blokus, sniedz harmoniju un palīdz cīnīties ar atkarību izraisošajām vielām, lai no tām ir vieglāk atteikties.

Veselīgu miegu veicina regulāras maltītes, pārdomāta ēdienkarte, kas piedāvā ķermenim visas vajadzīgās uzturvielas, pietiekams daudzums šķidruma (rēķinot, ka uz katru kafijas krūzi ir jāuzdzer divas krūzes ūdens), šķiedrvielu, maz tauku, balto miltu un baltā cukura. Vakarā pirms miega var iedzert siltu tēju, kas garšo un silda sirdi, apēst banānu.

Vēl palīdz silta kāju vanna (ar pāris pilieniem lavandas eļļas) un tai sekojoša viegla pēdu un apakšstilbu masāža ar kādu dabīgu eļļu, piemēram, sezama. 

Uzmācīgas domas

Tas ir viens iemesls, kādēļ cilvēki pirms iemigšanas skaita aitas – lai novērstu domas no tā, kas liedz aizmigt. Ja domas saistītas ar tuviniekiem par to, cik „nepareizi” viņi savas dzīves dzīvo, tad, visticamāk, jādomā par to, vai esi apmierināta pati ar savu dzīvi? Vai jūties, ka tā tev pieder?

Jo jogi saka, ka tiklīdz tu iegūsti sajūtu, ka pati turi savas dzīves grožus, tā zūd vēlme kontrolēt citus. Otrs iemesls šādām domām ir mūsu nepadarītie darbi.

Varbūt varam lūgt palīdzību, varbūt varam pārskatīt darāmo darbu sarakstu, bet varbūt mainīt termiņus, sev uzstādītos kvalitātes kritērijus? Katrā ziņā šajā gadījumā meditācija iemācītu būt šajā mirklī, izdzīvot to. 

Šeit un tagad

Jogi saka, ka mēs izjūtam sāpes tādēļ, ka nedzīvojam šajā mirklī, bet gan kavējamies atmiņās vai nākotnes vīzijās. Tagadnē sāpju nav. Lai vai kā, ir vērtīgi iemācīties dzīvot „šeit un tagad”, izmantojot katru mirkli tam, ko dari. Ja strādā, tad strādā, ja atpūties - atpūties. Enerģija tiks virzīta mērķtiecīgāk, piepūle, mijoties ar atpūtu, sniegs rezultātus un ar laiku arī sajūtu, ka vari ļauties dzīves plūdumam.

Tāpat kā saule katru dienu lec un riet, mums katru dienu ir jāaizmieg un jāpamostas. Katru dienu mums enerģija ir jāsaņem un jāatdod, mums ir jānogurst un jāatpūšas, jāsajūt izsalkums un tas jāapmierina. Tas skan pašsaprotami, bet tik daudz cilvēku mums apkārt nedzīvo pēc šāda principa!

Sievietes nervu sistēma ir ļoti spēcīga un izturīga, tajā pašā laikā, ja mēs nepiedomājam pie tā, kā dzīvojam, šis spēks savā ziņā vēršas pret mums.

Ļaušanās aspekts veselībai arī ir ļoti svarīgs. Tas ļauj apzināties, ka ir lietas, kuras mēs varam ietekmēt un mainīt, un ir lietas, kuras nevaram. K. Vonnegūts jau teica, ka ir svarīgi šīs abas mācēt nošķirt un attiecīgi rīkoties, lai pēc iespējas labāk izdarītu to, ko varam, nekreņķējoties par to, ko nevaram.

Otrkārt, pamēģini vienu dienu nodzīvot, ļaujoties dzīves straumei – vērojot, pieņemot, jūtot pateicību. Arī tā ir garīga prakse, kas noņem milzīgu spriedzi no mūsu ikdienas – ej pa dzīvi pa straumi, nevis pret. Pamēģini un atklāsi, ka dzīves „saturā” nekas nemainās, bet „forma” mainās ievērojami līdz ar dzīves kvalitāti un pašsajūtu.

Treškārt, „ļaušanās” nozīmē to, ka savu dzīvi izdzīvo sirdī, nevis galvā – priecājies par to, kas sniedz prieku, raudi par to, kas sāp, lūdz piedošanu, ja nodarīji kādam pāri – vienvārdsakot, dzīvo „šeit un tagad”, bet „nenēsā” apkārt dusmas, senus aizvainojumus, pāridarījumus un plānus par atriebi. Visbeidzot, ļaušanās ir ceļš uz laimīgākām partnerattiecībām, atbrīvošanos no migrēnas un iespēju tikt pie orgasma un bērna. 

Rituāli

Tas ir vislabākais veids kā apmānīt prātu.  Tātad, ievies gulētiešanas rituālu – katru dienu vienā un tajā pašā laikā veic noteiktas darbības, lai apzinātos, ka aktīvā dienas daļa, darbs, rūpes un pienākumi ir beigušies, pienācis laiks atpūtai. Pasaki dienai paldies, velti laiku lūgšanai, meditācijai, pateicībai, atvadies no šīs dienas.

Elpošana ir ļoti efektīvs veids, kā nomierināt prātu – dziļi, dziļi ieelpo, aizturi elpu, izelpo, ievērojot, ka visi šie trīs posmi ir vienlīdz gari. Piemēram, 5 sekundes ieelpo, 5 sekundes aizturi elpu, 5 sekundēs izelpo, to darot caur degunu un tā, lai ieelpā vēders piepūstos apaļš (iztēlojies, ka elpo caur nabu), bet izelpā – pieplaktu pie mugurkaula.

Pamazām šos posmus pagarini: jogi šo sauc par vienas minūtes elpu – 20 sekundēs ieelpo, 20 sekundes aizturi elpu, 20 sekundēs izelpo. Tomēr svarīgi ir, lai tu šo vingrinājumu spētu izpildīt komfortabli un tas, cik ilgi spēj šo vingrojumu izpildīt. Ja to darīsi katru dienu 11 minūtes, rezultātus jutīsi uzreiz un būtiskus.

Ikdienā, lai iegūtu vai atgūtu saikni ar sevi, skaiti mantru: es esmu. Tā ir brīnum-mantra.

Es esmu ceļā pie sevis. Es sevi saprotu, atbalstu un mīlu, zinu, ko es gribu un kas man patīk, es nedaru sev pāri un nedaru vairāk kā varu izdarīt. Es esmu vesela. Veselība ir harmonija, līdzsvars, vienotība, jo es esmu vesela savā miesā, garā un dvēselē. Bezmiegs ir ķermeņa sauciens pēc palīdzības un veids, kā tas tev paziņo, ka dabīgais līdzsvars, harmonija ir izjaukti. Ķeries pie darba un es turēšu īkšķus, lai lai tev viss labi izdodas! Un lai miedziņš ir salds, salds!

Agnese Guļāne, Kundalinī jogas skolotāja 

Sieviešu Kluba diskusijai:

Vai arī tevi nomoka bezmiegs? Kā ar to cīnies? 

Vairāk par Kundalini jogas centru lasi šeit!>> 

Autors neiebilst, ja viņa publicētais materiāls portālā Sieviešu Klubs, bez iepriekšējas saskaņošanas ,tiek ievietots citos informācijas avotos ar hipersaiti uz viņa oriģinālo materiālu.
Lai komentētu, nepieciešams autorizēties Reģistrējies