Mana dienasgrāmata - Skola vs ģimene

pece
pece 23. septembris 2013 10:48
1602

Nesen lasīju diskusiju par to, ka varbūt meitenēm nemaz nevajag mācīt skolā matemātiku, fiziku un tamlīdzīgos priekšmetus, jo tas tak neesot būtiski, tāpat šīs zināšanas sadzīvē nenoder un daudz svarīgāk būtu meitenēm iemācīt valkāt kleitas, lietot meikapu un prast savaldzināt vīriešus. Un šīs zinības varētu mācīt skolā, nu to nekam nederīgo zinību vietā.

Man žēl mazo meitenīšu, kuru mammas uzskata, ka dzīvē neko vairāk kā smuku ģīmi un vīru pie sāniem nevajag. Un pat ja tā, vai tomēr nav kāds strēķītis lietu, kas mums pašiem saviem bērniem ir jāiemāca? Lietas, ko mamma iemāca meitām, tēvi dēliem? Žēl, ka mūsdienās tik maz vecvecākiem ir iespēja piedalīties mazbērnu audzināšanā, jo zināšanas, kuras var tikt nodotas, tomēr ir tik daudz!

Kā jums šķiet?

 

Foto no http://www.enchea.org/

 

Papildini mūsu draudzīgos Sieviešu Kluba pulkus! Atver arī SAVU blogu!

Autors neiebilst, ja viņa publicētais materiāls portālā Sieviešu Klubs, bez iepriekšējas saskaņošanas ,tiek ievietots citos informācijas avotos ar hipersaiti uz viņa oriģinālo materiālu.
Lai komentētu, nepieciešams autorizēties Reģistrējies
hiperkeri 23. septembris 2013 21:59

saskatījies amerikāņu bērnu skaistumkonkursus??:D
PIlnīgs dulums.Protams,ka vajag visu mācīt.Kaut gan būtu jauki,ja būtu arī kādas estētikas stundas,ne tikai mājturības,kas vecāko klašu veidā mācītu skaistu stāju meitenēm un minimālus kosmētikas lietošanas pamatus.Taču puišu savaldzināšanas stundas vajadzētu aizstāt ar pažapziņas audzināšanas vingrinājumiem..

Cerīte 23. septembris 2013 18:59

Man pret skolu nav iebildumu,bet.skolu beidzot gribēju darboties kultūras jomā un niknojos ka nu ,ka neizdevās.Sapinos ar medicīnu:D un viss-atdevu mazo pirkstiņu,bet paņēma visu roku.Tā ka ne vienmēr jau skolas laikā lemts zināt kas un kā.Ari vēlāk mācījpos augstāko mateni,fiziku ,valodas utt,ķīmijas vispār bail atcerēties.Bet nav apstrīdams tas ,ka vispārējo izglītības līmeni tas man pacēla ka nu.

Kerstyna 23. septembris 2013 17:51

Nu, dzīves ziņas pamati ir ģimenē jāieliek un mēs jau tos liekam, pat tad, kad domājam, ka neliekam... Bērni pārņem mūsu saskarsmes un sadzīves modeli.... Socializācija jau sākas piedzimstot, skola ir tikai socializācijas elements, diezgan svarīgs gan.

Noelle 23. septembris 2013 16:32 Rebeka

Nu, jā - redzi, šeit jau iezīmējas cita problēma, ko Tu pati arī esi identificējusi. Tas ir jau atsevišķs (varbūt pat citādi risināms) jautājums.

Rebeka 23. septembris 2013 16:23 Noelle

Es runāju tikai no sava skatu punkta... biju grūtais bērns, kuram pēc skolotāju teiktā sliktas koncentrēšanās spējas un sekmes parasti tika vilktas uz knapi sekmīgām. savu brīvo laiku pavadīju pēc stundu konsultācijās un par pulciņiem,koriem utt. vispāŗ pat nedomāju, jo dzīvoju ne gluži blakus skolai un tad nu konsultācijas aizņēma visu brīvo laiku.

Tā kā jau tā man gāja grūti, un fzizika, ķīmija & co bija super priekšmeti priekš manis, tad bezjēdzīgi mēģinot uzlabot tajos atzīmes patērēju laiku, kuru varēju veltīt, tiešām kādam pulciņam, kurā būtu izglītojusies kādā sev interesantā novirzienā.

Man klasē bija 2 puiši un abi traki uz fiziku, ķīmiju un matemātiku, brauca uz visādām olimpiādēm utt... viņi arī izvēlējās likt eksāmensu šajos priekšmetos un sēdēja kopā ar mani konsultācijās, nevis tāpēc ka ko nesparastu, bet lai vēl padziļinātāk iemāčitos visu nekā pārējā klase, jo saskatīja savu nāktoni šajā sfērā. Viņiwem savuk;art noteikti traucēja daži labi citi priekšmeti.

Tāpēc man izveidojusies šāda attieksme, esmu un būšu par izvēles iespējam no vidusskolas.

Noelle 23. septembris 2013 15:32 Rebeka

Es uz vidusskolas sākumu arī īsti nezināju, ko gribēšu darīt (noteikti nedomāju, ka būsu tas, kas esmu pašlaik). Tieši tāpēc arī priecājos, ka vidusskola tomēr mēģināja ielikt to bāzi, kas būtu derīga neatkarīgi no izvēlētā nākotnes virziena.
Bet šis "Ja būtu bijusi iespēja koncentrēties lietām kuras man padevās, varbūt tomēr no manis būtu kas sanācis"... iespējas jau mums visiem tiek dotas, jautājums - vai mākam tās izmantot ;) Vienam šķiet, ka fizika, ķīmija & co "noēd" visu laiku un spēju pievērsties citām lietām, bet citi papildus šim vēl paspēj korī dziedāt, orķestrī spēlēt, un vēl dažāda mēroga mācību olimpiādēs startēt. :)

Linduchy 23. septembris 2013 14:00

Wow, baigais romāns sanāca, bet nu jūs man piedosiet...profesionālais kretīnisms man tāds :D

Linduchy 23. septembris 2013 14:00 Noelle

Man ļoti patika sistēma, kāda bija izveidota mūsu skolā. Pamatskolā programma visiem bija vienāda. Un jāsaka milzīgs paldies, ka mums bija spēcīgi, stingri un prasīgi skolotāji gan ķīmijā, gan bioloģijā...par fiziku es klusēšu, bet nu tās stundas bija perfektas, visi ar prieku gājām....ak, foršais Šmitiņš...lai viņam vieglas smiltis (F)(F)(F)
So, bet vidusskolā mums bija 3 novirzieni - humanitārais, matemātikas un eksaktais ar padziļināto ķīmiju, bioloģiju un fiziku. Ne vienu mirkli nenožēloju savu izvēli mācīties vidusskolā eksaktajā novirzienā. Jo, kā jau Noelle teica, tās mācības attīstīja loģisko domāšanu par visiem 100%...ok, es nerunāju par tiem bērnem, kam vienkārši negribās mācīties. Ikdienā darbs man nav saistīts ne ar ķīmiju, ne fiziku, ne bioloģiju, bet tās zināšanas man noder gan....jo, veidojot kādu specifisku reklāmu man nav lielas acis par to un šito :) Un mani radu bērni....ak, regulārās konsultācijas pa telefonu vai Skaypā visos eksaktajos priekšmetos un ne tikai :D Un ko tur liegties...mani pārņem lepnums, ja varu savam vīram, viesiem vai vēl kādam klausītājam izskaidrot kaut ko, ko viņi ne īpaši labi izprot vai ko nav līdz galam iemācījušies skolā :$
Nu tā kaut kā...bet kopumā skatos, ka jaunatne pamazām debilizējas...un tad mani pārņem neaprakstāmas skumjas par to, kas mūs sagaida nākotnē :S

Rebeka 23. septembris 2013 13:38 Noelle

Nu uz šo jau varu atbildēt tieši to pašu ko KRX rakstīju.... :)

Noelle 23. septembris 2013 13:21

Starp citu - ļoti gribu dzirdēt Linduchy viedokli - abas tomēr vienu un to pašu programmu mācījāmies un abām būtībā ne tā fizika, ne organiskā ķīmija, ne trīs gadus zaurētā bioloģija ar visām mitozēm un mejozēm pašreizējā darbā nav nepieciešama :)

Noelle 23. septembris 2013 13:19 Rebeka

Rebeka, un Tu gribi teikt, ka pašlaik tie 9.klašu absolventi baigi zina, ar ko gribēs nākotnē nodarboties? Es domāju, ka tā pat nav procenta desmitdaļa tādu bērnu, kas 10.klases sākumā zina, kādas zināšanas/eksāmeni viniem būs nepieciešami skolu beidzot.
Man te Vecrīga pilna ar "tikko vidusskolniekiem". Paklausoties garāmejot, kas no tiem tīņiem nāk laukā, jādomā, vai viņi vispār zina kaut ko ārpus saviem i-phoniem un hipsterīgajām muļķībām. Vai tai pašā sabiedriskajā transportā...
Es ticu, ka ir daļa tiešām mācībās priekšzīmīgu skolnieku, taču lielākais varums tomēr vēl ir bērni, kuri vēl nemaz nedomā par to, ka pēc nepilniem 5 gadiem viņiem teorētiski būtu jāuzsāk patstāvīga dzīve, nerunājot par iespējamo karjeras virziena izvēli.
Bet tiem, kas zina, ko vēlas - šobrīd taču ir dažādas alternatīvas izglītības iespējas arī pēc 9.klases: amatu skolas, koledžas tipa iestādes u.t.t. :)

Rebeka 23. septembris 2013 13:17 krx

Jā es arī pēc 9 klases nezināju kas gribu būt un vēl tagad nezinu :D :D :D Bet skaidri zināju kas noteikti nekad un nekādā veidā nebūšu.... Ja būtu bijusi iespēja koncentrēties lietām kuras man padevās, varbūt tomēr no manis būtu kas sanācis :D :D :D

KRX 23. septembris 2013 13:04

Pilnīgi piekrītu Noelle! 100%
Visas nepatīkamās mācības attīsta (vai vismaz tāpēc domātas) loģisko domāšanu.
Un nedomāju, ka vidusskolā būtu jādod kādas atlaides - arī tur ir jāmācās tas, kas jāmācās! Tāpēc jaunietis ir apguvis pamatus un spēj attīstīt savu domāšanu arī sarežģītākās lietās. Lūk, pēc vsk - lūdzu! Visi ceļi vaļā! Riebjas matemātika? Ej uz Mākslas akadēmiju, juristiem vai neej nekur (šaubos, ka māksliniekiem nav nekā no matemātikas). Nepadodas humanitārie priekšmeti? Lūdzu, ej uz finansistiem! Tad ir piemērots laiks izvēlei. Tie 16gadnieki 10.klasē lielākā daļa vēl nav apjēguši, ko nu kurš gribētu darīt lielajā dzīvē.

Man mājās ir 9.klasniece un viņa pati skaidri arī saka, ka vēl nebūt nevar izlemt dzīves nodarbošanos. Pagaidām tik zina, ka vsk ies uz matemātikas novirzienu, jo pēc tam iespējas daudz plašākas.
Arī es pēc 9.kl aizgāju uz arodskolu, pilnīgi neapzinoties savas vēlmes! Lai gan, tur iegūtās zināšanas arī ielika pamatus manai nākotnes profesijai.

pece 23. septembris 2013 12:25 Rebeka

Tā ir vēl viena problēma - jaunieši, savas izvēles priekšā atrodoties, pārlieku maz zin par savām iespējām un profesijām. Lab, lab sētnieku un pārdevēju, ārstu, skolotāju un vēl dažas profesijas ir pamanījuši. ...

Rebeka 23. septembris 2013 12:22 pece

6 klase ir stipri par agru, jo vairums jauniešu pat vidusskolu beidzot vēl nesaprot, ko vēlas un nav izdomājuši kurā augstskolā ko mācīties tālāk. BET mans uzskats ir ka vidusskola laiks, kad jāsāk saprast ko un kā gribēs, un tas ir arī sagatavošanās periods augstskolai un tad nu tur jāgatavojas konkrētie priekšmeti kuri arī turpmāk dzīvē būs vajadzīgi.

Par piespiedu fizikas un ķīmijas zubrīšanu bērniem... Hmm.. vajadzētu jau ,nu bet tiem kuriem nav tā domāšana uz to pusi tiem ar koku arī neiesitīs. :(

pece 23. septembris 2013 12:17 Rebeka

Esmu daudz domājusi par to, kurš būtu īstais brīdis sākt izvēlēties to es mācos, to nemācos. Zinu, ka dažās valstīs reāli to liek darīt pēc 6 klases, kas, manuprāt, ir par agru, no otras puses ir jau iezīmējušies tie prāti, kas var ko vairāk un nez vai citiem to visu vajag.

Bet varbūt kā reiz mums te visiem jāmāca eksaktās zinības, jo to mākoņstūmēju jau mums ir gana ? :D

Rebeka 23. septembris 2013 12:09

Pece - Skolā jau nemāca vaksēt kājas nevienam, tā ir izvēles lieta pēc skolas... un lieta ko varbūt mamma pastāsta meitām un tēti dēliem kā skūties. Skolā jau par to nerunā.. vismaz kad es mācījos nerunāja.

Noelle - Jā, tieši tāpēc esmu PAR šo priekšmetu mācīšanu pamatskolā, bet vidusskolā, jau būtu jāmācās sev interesējošas lietas un jākoncentrējas uz tām, nevis vispārēji jāmācās, piemēram, ķīmija ar kuru nākotnē nekāda sakara. Pamatskolā pamati jau apgūti cik atceros. Vismaz manā laikā tā bija, ka pamatskolā apguva visu kas nepieciešams un tad vidusskolā bezjēdzīgi sāka visu padziļināti mācīt un tas noderēja tagad dzīvē labi ja pāris cilvēkiem no klases.

Noelle 23. septembris 2013 11:55

Hmmm...skolas laikā ar asarām acīs cīnījos ar fiziku, ķīmiju, neizsakāmi riebās trigonometrija un nespēju saprast, kādēļ nevaru izvēlēties tor priekšmetus, kas man interesē, nevis par visām varītēm mēģināt izprast lietas, kuras tik grūti padevās.
BET - šobrīd man tomēr ir pārliecība, ka tas viss bija labi un bija nepieciešams. Protams, ka ne darbā, ne sadzīvē man nav nācies (vismaz apzināti) pielietot kādu no trigonometriskajiem vienādojumiem, kā arī neesmu, vārot olas, mēģinājusi to darīt, vadoties pēc fizikā mācītajām formulām, tomēr visas šīs lietas ir trenējušas un attīstījušas loģisko domāšanu un nereti tomēr ir forši, ka nav mulsumā jābola acis, jo nesaproti, kāpēc kaut kas notiek tieši tā, kā notiek, jo izrādās, ka "skolā taču to stāstīja". Bet to jau saproti tikai ar laiku (un arī varbūt visi nemaz nesaprot tā visa jēgu un turpina par šo zināšanu apgūšanas nepieciešamību šausmināties, kad pašiem ir bērni).

Par Peces minētajām lietām - tām, kuras mammām būtu jāiemāca savām meitām, bet tēviem - saviem dēliem... Šī laikam ir mūsdienu lielā problēma, ka ne laiks, ne gribēšana bieži vien vecākiem nav ar šīm lietām nodarboties. Viņiem, acīmredzot, šķiet, ka šis jautājums jāatstāj skolas ziņā. Nu, žēl. Es ceru, ka nākotnē atcerēšos šīs vienkāršās patiesības attiecībā uz savām audzināšanas metodēm. :)

pece 23. septembris 2013 11:41 Rebeka

Tad mazajiem puisīšiem jāmāca kā vaksēt spalvas un klāt meikapu? :D

Rebeka 23. septembris 2013 11:16

Uzskatu, ka mazajām meitenītēm būtu jāmācās tas pats kas mazajiem puisīšiem :D :D :D

Bet esmu par to, ka izglītības sistēmā ir jāveic pamatīgas izmaiņas. Tieši runājot par Ķīmiju, Fiziku utt... Ir pamati, kurus jāzina visiem, lai vispār spētu apjēgt kas ir kas un kas kā pasaulē notiek, tāpēc šie mācību priekšmeti ir ļoooti svarīgi, taču mans uzskats ir, ka tiem būtu jābūt obligātiem līdz vidusskolai. Vidusskolā bērns jau ir apjēdzis pamatlietas, kuras būtu jāzinas katram, un es uzskatu, ka ja cilvēks nesaista savu nākotni ar šīm lietām, tad vidusskolā padziļināti obligātā kārtā mācīties šos priekšmetus ir nelietderīgi. Būtu jābūt sistēmai, kad priekšmeti ir izvēles... ja būsi vēsturnieks, priekš kam padziļināta fizika? (tas kā piemērs)

Par vecākiem un vecvecākiem pilnībā piekrītu... :)