Liekais svars, uzturs un joga

23. janvāris 2015 00:00
2201

Turpinot tēmu par lieko svaru, šoreiz Kundalīni jogas skolotāja Agnese Guļāne par to stāsta no „fiziskās pasaules” viedokļa. 


Pamatbauslis – ēd tik, cik tērē

Ja vēlies svaru samazināt, tad ir vai nu jāēd ievērojami mazāk vai ievērojami vairāk jātērē. Svarīgi ir joprojām saglabāt godīgu attieksmi un koncentrēšanos uz pārmaiņām.

Tātad, izpēti ko, kā, kad un cik ēd un ievies korekcijas.

Saskaņā ar jogu tradīciju (un ajūrvēdu kopumā), cilvēkam ir jāēd regulāri (noteiktos laikos un/vai ik pēc četrām stundām), veselīgs, ķermenim „saprotams” un viegli sagremojams ēdiens (kuru sievietes ķermenis 18 stundu laikā var pilnībā sagremot un pārstrādāt) pēc iespējas izvairoties (vai ierobežojot) baltos miltus un balto cukuru, treknumus, cepšanu un šmorēšanu.

Ieteicams daudz ēst svaigus un tvaicētus augļus un dārzeņus, graudaugus, liesus piena produktus, kas ir bagāti ar olbaltumvielām un kalciju. Rieksti ir vērtīgs uzturvielu avots, dod sāta sajūtu.

Amerikāņiem ir brīnišķīgs teiciens: „you can’t have a cake and eat it!” jeb vidusceļa nav – vai nu tev ir kūka, vai tu to apēdi. Ja apēdi gabalu kūkas, tad, es ceru, ka tas notika ar kaifu, un tagad, lai kūka nepaliktu uz dupša vai vidukļa, izdomā, kā tās sniegto enerģiju iztērēsi sev (vai citiem) par prieku.

Piemēram, 52 vardes, vai pievilkšanās, vai 90 taisnu kāju pacelšanas guļot uz muguras, vai 180 presītes, izdomā savu algoritmu atkarībā no tā, kāda kūka ēsta, cik lieko kilogramu utt. Ja lieko kilogramu ir vairāk, ar 180 presītēm nebūs līdzēts, kūkas enerģiju iztērēt vajadzēs ar kārtīgu fizisku slodzi.

Maldinošie mazkaloriju produkti

Mazkaloriju produkti mēdz cilvēkus maldināt, jo rodas priekšstats, ka tādus var apēst vairāk. Tas ir maldīgi. Pilnīgi visi produkti satur kalorijas, tādēļ, kad uznāk kāre pēc kūkas, izvēlies to, kuru patiešām gribi, apēd nedaudz, dabū kaifu un vēlāk izkusties (parasti mēs darām otrādi – izvēlamies mazkaloriju kūku, kas īsti neuzrunā, apēdam daudz, prieka maz, vainas sajūta milzīga un tad vēl slinkums kustēties).

Es pasniedzu jogu sievietēm (un pati tāda esmu!), tādēļ zinu, ko runājuJ Tomēr, ja runājam par tauku saturu produktos, tad, protams, labāk ir izvēlēties krējumu un biezpienu ar mazāku tauku saturu.

Cukurs

Cukurs daudzām garšo, jo dod dzīvei saldo garšu, kura citkārt pietrūkst. Saldo garšu dod arī mīlestība, medus, kā arī „veselīgie jeb dabīgie” cukuri, piemēram, fruktoze, medus, agaves, kļavu sīrupi u.c. Žāvēti augļi arī ir saldi. Ko sliktu dara cukurs?

Cukurs liek mūsu organismam domāt, ka mēs esam briesmās, tāpēc ķermenis visu enerģiju novirza uz muskuļiem, tos sasprindzinot, atņem enerģiju no gremošanas, padara seklāku elpu jeb dara visu pretēji tam, kā mēs būtu gribējušas un kādēļ ejam uz jogas nodarbībām, kurās mācāmies elpot dziļi, vienmērīgi, lēni, apzināti atbrīvojam ķermeni un katru muskuli, veicinām vielmaiņu.

Otrkārt, cukurs ir sava veida atkarība: jo vairāk cukuru patērē, jo vairāk to gribas. Mūsu interesēs ir apņemties un sākt to patērēt mazāk un sev par pārsteigumu ar laiku atklāt, ka to vajag/ gribas mazāk. Viena man pazīstama kundze visai cienījamā vecumā zaudēja 10 kg „tikai” atsakoties no cukura!

Jogi uzskata, ka kāre pēc saldumiem, treknām un neveselīgām lietām rodas tad, ja organismam pietrūkst olbaltumvielas (tie ir pākšaugos, liesos piena produktos, riekstos).

Pavēro savu ēdienkarti – mēs ļoti bieži „pārtiekam” no ogļhidrātiem, kuri dod enerģiju, bet ne sāta sajūtu (un liekā enerģija pārvēršas liekos kilogramos).

Otrs iemesls, kādēļ sagrēkojam – ja neēdam regulāri. Ja esi paēdusi, tomēr šķiet, ka „pilnai laimei” kaut kas vēl pietrūkst, labāk uzēd sauju riekstu! Tie dos gan vajadzīgās olbaltumvielas, labos taukus un vitamīnus, gan arī sāta sajūtu.

Ēd mandeles!

Mandeles ir sievietes skaistuma avots, kurās ir gan vajadzīgie vitamīni, minerālvielas, gan labie tauki. Tās ieteicams ēst vai nu grauzdētas, piemēram, kopā ar gī sviestu un medu, vai mērcētas un bez mizām (vakarā aplej ar karstu ūdeni, no rīta apēd brokastīs, pirms tam nolobot mizas). Katru dienu sievietei vajadzētu apēst 6-10 mandeles.

Ar brīva attieksmi pret ēdienu

Galvenais, man liekas, ir brīva attieksme pret ēdienu – tas mums dod gan enerģiju un barības vielas, gan arī labsajūtu, tāpēc svarīgi ir mēģināt atrast harmoniju starp to, lai sniegtā enerģija un apmierinājums būtu arī veselīgs un ķermenim nāktu par labu.

Kā jau iepriekš rakstīju – svarīgs ir līdzsvars. Esi radoša arī savas ēdienkartes izveidē!

Tagad, pavasarī, var sākt diedzēt graudus, garšvielas, kuras kopā ar pilngraudu maizi un liesu sieru ir... īsta delikatese! Turklāt tas ir arī skaisti, veselīgi un garšīgi. Bet vislabākā ziņa ir tā, ka nodarbojoties ar jogu, kāre pēc neveselīgām, treknām un „smagām” lietām izzūd pati no sevis! Es to esmu pati novērojusi, un to man arī meitenes nodarbībās stāsta. Gaiši! 

Agnese Guļāne, Kundalīni jogas skolotāja 

 

Sieviešu Kluba diskusijai:

Ko no visa iepriekšminētā ikdienā ievērot ir visgrūtāk?  

Autors neiebilst, ja viņa publicētais materiāls portālā Sieviešu Klubs, bez iepriekšējas saskaņošanas ,tiek ievietots citos informācijas avotos ar hipersaiti uz viņa oriģinālo materiālu.
Lai komentētu, nepieciešams autorizēties Reģistrējies
kristinite 18. marts 2012 12:54

o,ja man tas pats....:(

emmucis 18. marts 2012 10:25

Kad lasu, tas šķiet tik pašsaprotami, bet, kad jādara.......