Konference: demogrāfija – dzimstības paaugstināšana

pece
pece 24. janvāris 2012 11:58
1838

Daudz runā par to, ka dzimstība samazinās, ka valstij nav konkrētas programmas kā to novērst, dzirdam diskusijas par pabalstiem, par to, ka ir nolemts sniegt atbalstu neauglības ārstēšanai, bet tas viss notiek fragmentāri.

 

 

 

Vienu vakaru ejot mājup no darba mēģināju atbildēt uz jautājumu: kas valdībai būtu jādara, lai es saņemtos laist pasaulē vēl pāris bērneļu?

 

Tā teikt soli pa solim – grūtniecības uzraudzība – ir savas nepilnības, bet kopumā ir iespēja grūtniecību uzraudzīt pie valsts apmaksāta ginekologa un tas daudz neizmaksā. Aizsardzību no darba devēja arī likumdevējs ir paredzējis un šī nu ir tā pozīcija, kur lielākoties tomēr viss atkarīgs no pašas grūtnieces, jo neviens darba devējs no laba prāta neatlaidīs grūtnieci vai māmiņu pēcdzemdību atvaļinājumā, ja viņa būs laba darbiniece.

 

Pirmsdzemdību un pēcdzemdību atvaļinājums Latvijā ir virs vidējā Eiropā, un bērna kopšanas atvaļinājuma garums būtu pietiekams. Bērna kopšanas pabalsts arī ir normāls kopumā ņemot. Ja vien pabalstu maksātu līdz brīdim, kad bērns tiek pašvaldības nodrošinātā pirmskolas izglītības iestādē, tad vispār būtu jauki. Pasapņojot varētu gribēt, lai bērnam piedzimstot valsts izsniegtu tādu pabalstu, lai varētu bez piemaksas samainīt esošo dzīvokli uz tādu, kurā ir par vienu istabu vairāk – bērnam tā teikt. Tomēr, jāatzīst, ka pat ja šo te sakārtotu, es nedomāju, ka būtu gatava laist vēl kādu bērnu pasaulē.

 

Tas, kas mani varētu mudināt apdomāt par vēl kādu mazuli, būtu stabila ekonomiskā situācija valstī – sajūta, ka atbilstoši manai pieredzei, izglītībai un zināšanai man un manu bērnu tēvam būs darbs un iespēja parūpēties par saviem pēcnācējiem, dzīvojot nevis izdzīvojot! Es negribu pabalstus un pabalstiņus – bet vēlos iespēju nopelnīt sev un saviem bērniem cilvēka cienīgu dzīvi.

 

Katrā ziņā nestabilitātes sajūta ekonomikā, kur droši var valsts vīri apelēt pie tā, ka visur pasaulē šobrīd situācija ir nestabila, daļēji būtu iespēja mazināt veidojot stabilu ilgtermiņa plānošanu valstī t.sk. skaidru, prognozējamu un stabilu nodokļu politiku, kas savukārt veicinātu biznesa attīstību! Un tas nudien nav mazsvarīgi!

 

Aicinu padiskutēt par tēmu – ko tu vēlētos saņemt no valsts, lai tuvāko 5 gadu laikā būtu gatava šai valstij un sev dāvāt vismaz pāris mazuļu?

Autors neiebilst, ja viņa publicētais materiāls portālā Sieviešu Klubs, bez iepriekšējas saskaņošanas ,tiek ievietots citos informācijas avotos ar hipersaiti uz viņa oriģinālo materiālu.
Lai komentētu, nepieciešams autorizēties Reģistrējies
banderoso 24. janvāris 2012 14:21

Man vairāk gribētos no valsts saņemt impulsu, ka bērni ir vajadzīgi, gaidīti šajā sabiedrībā.

smukaa 24. janvāris 2012 14:20

Katram ir tiesības uz savu viedokli;)

rasas 24. janvāris 2012 14:18

a es Tev nepiekrītu.. stiprākais ne vienmēr izdzīvo :D

smukaa 24. janvāris 2012 14:17

Zinu jau zinu..bet tikai pēctam,lai neraud,ka tas un šitas vainīgs,ja bērniņam,kas kaitēs.. 8-|

pece 24. janvāris 2012 14:16

Aizej un pastāsti mūsu grūtniecēm, ka tādi ir dabas likumi :D pirms tam uzvelc kosmosa skafandru, lai paliec dzīva!

pece 24. janvāris 2012 14:15

Kur ir tā robeža, lai atbalsts būtu saprātīgs un pietiekams? pietiekams kam - auklei bērnam? rehabilitācijai kuros gadījumos? ciniski, bet valsts ekonomiskajā esošajā situācijā aktuāli - dārgas rehabilitācija slimiem bērniem, kuriem nav izredzas kļūt par pilnvērtīgiem sabiedrības locekļiem vai tomēr kvalitatīva veselības aprūpe lielākajai daļai? Iepirkt metodikas un iekārtas ar kurām varēs palīdzēt ar laiku lielākai daļai vai samaksāt par veina bērna rehabilitāciju?

Tie ir tikai daži no jautājumiem uz kuriem atbildes dažādām pusēm būs atšķirīgas ;)

smukaa 24. janvāris 2012 14:15

Piekrītu,ka izdzīvo tikai stiprākais..varbūt ļauni,bet tādi ir dabas likumi!!!

pece 24. janvāris 2012 14:12

Atklāts un diskutabls ir jautājums par to, kā veicināt to, lai bērni dzimtu veselāki, jo tas jautājums ne tuvu nav viennozīmīgs.

Piem. cik zinu, tad lielbritānijā pa lielam "neglābj" grūtniecības līdz 12 nedēļai, jo dabā ir spēks un tai ir savi likumi, LV mēdz grūtnieces barot ar hormoniem jau no dažām grūtniecības nedēļām, lai saglābtu grūtniecību, bet varbūt tas ir viens no faktoriem, kas rada risku tikt pie bērniem ar veselības problēmām?

rasas 24. janvāris 2012 14:10

Atbalsts, kas nav pietiekams, vispār nav atbalsts.. ja runājam pēc būtības, nevis "skaisti" un "pareizi".

rasas 24. janvāris 2012 14:09

Ja valstvīri būtu biznesmeņi, tad aktīvi realizētu pareizu populācijas politiku, jo cilvēks ir galvenais resurss mūsdienās. Ilgtermiņā.

pece 24. janvāris 2012 14:09

Atbalsts no valsts tiek sniegts ģimenēm ar bērniem ar īpašām vajadzībām, cits jautājums vai tas ir pietiekams.

rasas 24. janvāris 2012 14:08

ok, nelabvēlīgas ģimenes... bet ir jau arī bērni ar īpašām vajadzībām.. tā vispār ir sabiedrības daļa, par kuru gandrīz netiek domāts.. ne vecāki normālui darbu var darīt, ne izbraukt, ne arī atbalstu no valsts saņemt.. traģiski. Jo ne jau visi bērni dzimst veseli.

smukaa 24. janvāris 2012 14:07

Fakts kā tāds - mūsējos valstsvīrus vada tikai "biznesa" idejas,un vēlams,lai tās nestu peļņu tikai viņiem..

rasas 24. janvāris 2012 14:06

Škiet, ka bija ASV dažas pavalstis..

pece 24. janvāris 2012 14:05

Ķēdei jātaisa pārrāvums ;)

Un kā tu ierosini piebremzēt nelabvēlīgo ģimeņu paplašināšanos?

pece 24. janvāris 2012 14:04

Vai tu zini kādu valsti, kur šis jautājums ir kārtīgi sakārtots juridiski?

pece 24. janvāris 2012 14:03

Ja paskatās statistiku, tad 2008.- 2009. gadā nekād bērnu bums nebija , ja salīdzina ar 90-to gadu sākumu ;)

Otrs visvairāk bērnu dārzu likvidēja, tad kad pēc 90- to buma saruka bērnu skaits un pašvaldību ienākumi, nebija no kā tos b/d uzturēt, lai gan ne vienam vein jau tobrīd bija skaidrs, ka ar laiku iespējams tāpat tos vajadzēs atjaunot.....

KRX 24. janvāris 2012 14:02

Nu, nezinu.... vai b/d faktors būtu noteicošais, kas nobremzētu, piemēram, mūsu nodomus. Otrs bērns man tieši trāpījās tajā "bumā", kad bija nejēdzīgas rindas, toties tagad mūsu pilsētā vismaz rindu nav.
Labi, saprotu, ka tas ir apstākļu kopums, kas liek domāt pragmatiski un nedzemdēt kā kaķenei.
Man domāt, ka tik pat daudz būtu jāpiedomā, kā mazliet piebrmezēt tieši nelabvēlīgo ģimeņu nekontrolējamo paplašināšanos.... ja pašvaldība labi redz, ka ģimene jau tā ir sociāli nelabvēlīga (alkoholisms, slimības utt.).
Tātad, lielāka darbība būtu vajadzīga no katras pašvaldības. Katrā pašvaldībā ir pamesti īpašumi, t.sk. pašvaldības/valsts - kāpēc nevarētu tos dot apdzīvot daudzbērnu ģimenēm? Te, protams, darbs juristiem, jo privātīpašumā nevienu neiekārtos.
Tādi sīkumi... bet tāds pirmsākums problēmas risināšanai, manuprāt, nav atrodams.... ne ministru maiņa, ne ierēdņu rotēšana, ne apmācība, ne piketi jau neko nemainīs. Es neredzu to vājo punktu, ar ko sākt, jo viss ir "ķēdes reakcija".

rasas 24. janvāris 2012 14:01

Attiecībā par surogātmātēm.. Nav nozīmes, vai es tam būtu gatava. Ir nozīme tam, ka tiesiski šis jautājums nav risināts, kaut arī praktiski tas notiek.

smukaa 24. janvāris 2012 14:00

Galvenais jautājums jau ir,kāpēc vispār likvidēja bērnudārzus,ja bija bērnu dzimšanas bums 2008.-2009.gadā?Atbilde vienkārša - arī te var taisīt biznesu un slaukt naudiņu no visādiem ES fondiem;)

pece 24. janvāris 2012 13:55

Ja pašvaldība gribētu, tad atrastu risinājumu šobrīd ar tiem bērnu dārziem, tās visas runas, ka jāceļ jauni un naudas nav ir fufelis - jo arī jaunos b/d būs jāuztur un jāalgo personāls, kāpēc šos pakalpojumus plaši jau šodien neiepirkt no privātajiem?

Un kopumā, jā - valsts neatbalsta..... pabalsti nav risinājums.

smukaa 24. janvāris 2012 13:51

..bet valsts jau to nedara..par tiem pašiem bērnudārziem..vispirms likvidē,tad atkal meklē,kur jaunus atvērt.. :@

pece 24. janvāris 2012 13:49

Valstij ir nevis jāuztur bērni, bet JĀRADA VIDE, kurā jaunie vecāki justos stabili droši par sevi un saviem bērniem, iespēja ne tikai savilkt galus, bet dzīvot ;)

pece 24. janvāris 2012 13:48

Ne jau norma, bet ir pāris eksperimentālu bērnu dārzu ar šādu "novirzi", normāli tur tas nav.

Toties normāli ir apvainoties par to, ka vīrišķis tev atver durvis :D

sandijasieviesuklubs 24. janvāris 2012 13:47

es gribu trešo bērnu, bet ..nezinu, kā ies ar uzņēmējdarbību. Pagaidām mani attur bailes, ka mēs nebūsim tik mobili. Tiešām nav tādas baigi dižās drošības sajūtas. Lai gan, ja es patiešām paliktu stāvoklī, nebūtu variantu un mana ģimene kļūtu vēl kuplāka:D

1 2 3 4 5