Atspēkojam 7 mītus par sievietēm biznesā

Sieviešuklubs.lv
Sieviešuklubs.lv 8. februāris 2018 13:56
168

Mūsdienu sabiedrībā dzimumu lomu atšķirības sarūk, tomēr Sabiedrības integrācijas fonda veiktā pētījumā* atklāts, ka Latvijā joprojām dominē dzimumā balstīti stereotipi par sieviešu lomu gan ģimenē, gan publiskajā jomā. Turklāt, kaut arī vairāk nekā pusei (53%) Latvijas sieviešu ir neīstenotas biznesa idejas un 42% vēlētos būt uzņēmējas, tikai 14% šobrīd ir uzņēmējas vai uzņēmuma īpašnieces, noskaidrots aptaujā**. Lai iedvesmotu sievietes uzsākt biznesu un neļautu stereotipiem stāties ceļā, eAkademija.lv sadarbībā ar Talentor Latvia kouču Lauru Vanagu-Mickeviču atspēko mītus par sievietēm biznesā.

1.     Sievietes ir pārāk emocionālas biznesa videi

Emocijas ir svarīga informācija, kas cilvēkam palīdz uztvert un reaģēt uz apkārt notiekošo, gan sadzīvē, gan biznesā, turklāt tās piemīt kā sievietēm, tā vīriešiem. L.Vanaga-Mickeviča stāsta: “Uzskats, ka emocijām biznesa vidē nav vietas, pats par sevi ir mīts. Atstāt emocijas aiz biznesa durvīm nav iespējams, jo ikkatram cilvēkam, neatkarīgi no dzimuma, emocijas vienkārši ir. Turklāt tur, kur pastāv emocijas, pastāv arī dzīvība, un biznesā tas nav maznozīmīgi.”

2.     Sievietes baidās riskēt

Vēlme riskēt vairāk atkarīga no personības tipa un individuālām īpašībām, ne dzimuma. “Mana pieredze, konsultējot Latvijas sievietes, viennozīmīgi pierāda pretējo – arvien vairāk sieviešu uzdrošinās, riskē un rīkojas, veiksmīgi darbojoties biznesa vidē,” stāsta L.Vanaga-Mickeviča, “strādājot pie grāmatas “Kā gūt panākumus Latvijā”, esmu intervējusi vairākas sievietes, kas ar paveikto viennozīmīgi atspēko šo mītu, kā piemēru varam minēt Olgu Kotovu, vienīgo sievieti no Baltijas, kura uzkāpusi Everestā.”

3.     Sievietes nav tik gudras vai izglītotas kā vīrieši

Kaut arī zināšanas ne vienmēr ir sinonīms gudrībai, statistika ir neapstrīdama - pēc Centrālās statistikas pārvaldes 2016. gadā apkopotajiem datiem*** augstāko izglītību ieguvuši 35% Latvijā dzīvojošo sieviešu un 20,8% vīriešu. “Savukārt, runājot par gudrību kā personības brieduma un apziņas attīstības stadiju, nav nekāda pamata uzskatīt, ka sievietēm un vīriešiem ir atšķirīgas iespējas to sasniegt,” piebilst L.Vanaga-Mickeviča.

4.     Sievietes ir orientētas uz ģimeni, nevis karjeru

“Atspēkojot mītus, aicinu fokusēties uz atšķirībām starp sievietēm un vīriešiem sociālkulturālā nevis bioloģiskā aspektā. Kaut gan bioloģiski pastāv krasas atšķirības, kaut vai tikai tādēļ, ka vien sievietes spēj laist pasaulē bērnus, sociālkulturāli dzimumu lomas ir krietni mainījušās,” saka L.Vanaga-Mickeviča. Ģimene un bizness neizslēdz viens otru – gan uzņēmējdarbība, gan strādāšana kā darba ņēmējam ir laikietilpīga un prasa iesaistīšanos, tādēļ jebkurā gadījumā runa drīzāk ir par to, kā cilvēks māk sabalansēt darbus un plānot laiku, nevis uz ko ir orientēts.

5.     Ja sieviete uzsāk biznesu, tam jābūt sievišķīgam

Šim mītam nav objektīva pamatojuma, jo uzņēmējdarbības vadīšana ietver līdzīgu prasmju un pienākumu loku, neatkarīgi no jomas. “Lai arī kādā būtu uzņēmējdarbības niša, svarīgākais, vai tā būs peļņu nesoša un pašam uzņēmējam interesanta,” saka L.Vanaga-Mickeviča. Turklāt Latvijā netrūkst sieviešu, kas darbojas IT un citās par vīrišķīgām uzskatītās nozarēs, bet vīriešu, kas darbojas kulinārijas, apģērba dizaina vai citās nozarēs.

6.     Biznesa sievietes ir vientuļas

“Esmu strādājusi ar biznesa sievietēm, kas dzīvo vienas, bet tas nenozīmē, ka viņas ir vientuļas. Gan sievietes, gan vīrieša dzīve var būt piepildīta, arī neesot attiecībās, turklāt darba vide nav galvenais to noteicošais faktors,” pieredzē dalās L.Vanaga-Mickeviča. Šāds mīts varbūt radies, jo ir gan sievietes, gan vīrieši, kam darbs ir kā emociju un ilgu notrulināšanas veids – cilvēki vientulības dēļ slēpjas biznesā, nevis bizness ir iemesls vientulībai. Turklāt mītu atspēko arī fakts, ka vairākas Latvijā zināmas veiksmīgas uzņēmējas lepojas ar kuplu ģimeni.

7.     Biznesa sievietes ir vīrišķīgas

Mūsdienās uzņēmēja loma prasa gan “vīrišķību”, gan “sievišķību” – gan rīcību, noteiktību, stingrību, gan rūpes, iejūtību, empātiju, neatkarīgi no bioloģiskā dzimuma. “Mīts varētu būt radies dažādu uzskatu dēļ – citiem šķiet, ka vīrišķīgi ir valkāt bikses, citiem – sievietei strādāt jebkādu darbu. Mūsdienās šie uzskati kļūst arvien nekonkrētāki, tādēļ svarīgākais ikvienam ir spēt līdzsvarot sievišķo un vīrišķo, kas piemīt abu dzimumu pārstāvjiem,“ saka L.Vanaga-Mickeviča.

Latvijas uzņēmējas dalās pieredzē

“Šādi maldīgi priekšstati traucē cilvēkiem tiekties uz mērķi. Arī pati nereti izjūtu skepsi un neuzticību, tāpēc esmu iemācījusies, ka īpaši jāuzsver kompetence un pārliecinoši jāargumentē viedoklis, lai pierādītu, ka arī sieviete vecumā zem 30 ir spējīga strādāt nozarē, kurā nepieciešamas tehniskas zināšanas,” saka Beāte Dronka, uzņēmuma Purpurs zīmola vadītāja.

Savukārt GIGI bloks uzņēmuma īpašniece Ilona Viļuma stāsta: “Kaut gan, strādājot pie darba devēja, izjutu atšķirīgu attieksmi tādēļ, ka esmu sieviete, uzņēmējdarbībā neesmu ar to saskārusies vai vienkārši tādas lietas vairs nepamanu.” Arī Ilze Garanča, četru bērnu mamma un uzņēmuma Caps! īpašniece nav jutusi atšķirīgu attieksmi no apkārtējiem, tomēr ikvienam uzņēmējam iesaka “pirms lēmumu pieņemšanas konsultēties ar kādu pretējā dzimuma pārstāvi, jo atšķirības vērtību sistēmā tomēr pastāv un ir noderīgi jebkuru jautājumu apsvērt no dažādiem skatu punktiem.”

Par eAkademija.lv

Biznesa zināšanu platformas eAkademija.lv izveidē iesaistījušies dažādu nozaru pārstāvji – lauksaimniecības, tehnoloģiju, sabiedriskās ēdināšanas, ražošanas, apģērbu dizaina un citu, tostarp apavu zīmola Elina Dobele radītāja un īpašniece Elīna Dobele, TechHub Rīga līdzdibinātājs Ernests Štāls, zīmola SLOW dizainere Elīna Štobe, Baltic Restaurants vadītājs Aigars Kaugars, beķerejas SS īpašnieks Sandris Štāls, SEB bankas valdes loceklis Kārlis Danēvičs un citi.  Video stāsti pieejami saitē www.eAkademija.lv bez maksas ikvienam interesentam. Tajā pieejams arī tests, kas ļauj noskaidrotu savu uzņēmēja potenciālu.  eAkademija.lv plānota kā ilgtermiņa projekts, kas tiks papildināts ar jaunu saturu gan video, gan rakstu formātā.

*http://www.sif.gov.lv/images/files/nodevumi/ESF_Da%C5%BE%C4%81d%C4%ABbas/Informetibas_paaugstinasanas_pasakumu_strategija.pdf

**Latvijas iedzīvotāju aptauju veicis tirgus pētījumu centrs SKDS sadarbībā ar SEB banku šī gada augustā, aptaujājot 1005 iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem no visiem Latvijas reģioniem.

***http://data.csb.gov.lv/pxweb/lv/Sociala/Sociala__ikgad__nodarb/NB0350.px/chart/chartViewColumn/?rxid=562c2205-ba57-4130-b63a-6991f49ab6fe

 

Lai komentētu, nepieciešams autorizēties Reģistrējies