Obligātā veselības apdrošināšana –vai viss ir tā kā politiķi to pasniedz?

pece
pece 28. aprīlis 2016 13:26
1534

Par situāciju veselības aprūpē Latvijā daudz tiek runāts un lauzti šķēpi. Gan par nesakārtoto saimniecību, gan naudas trūkumu. Daži politiķi ir atraduši burvju nūjiņu veselības aprūpes sistēmas sakārtošanai – obligāto veselības apdrošināšanu. Tā sekmīgi darbojoties jau 16 ES dalībvalstīs un arī Latvijā to vajag.

Iezīmēti līdzekļi veselības aprūpes finansēšanai būtu laba lieta, jo atkristu ikgadējās diskusijas pie budžeta veidošanas par to, cik tad daudz šogad iedot naudiņas veselības aprūpei. Pie reizes varbūt rastos skaidrs redzējums par to, kam pienākas valsts apmaksāti veselības aprūpes pakalpojumi un kam ne. Varbūt pat izdotos Veselības ministrijai beidzot ieraudzīt un izsijāt no ģimenes ārstu prakšu sarakstiem arī mirušās dvēseles.

Tik tālu viss ir labi. Bet aizvien skaļāk tiek teikts, ka obligātā veselības apdrošināšanai ir jābūt kaut kam papildus esošajam nodokļu slogam, jo naudas veselības aprūpes finansēšanai esošā budžetā nav. Te man gribētos dzirdēt no politiķiem ne tikai populistiskus apgalvojumus, ka tā ir daudzviet un jums būs arī maksāt, bet konkrētus piemērus kurās valstīs, cik daudz tiek maksāts un pats galvenais, kā tas viss ir kopskatā ar esošo nodokļu slogu darba ņēmējiem.

Nepretendējot uz pilnīgi pareizu un precīzu viedokli, jo balstos uz internetā iegūtu informāciju, papētīju šo jautājumu mūsu kaimiņvalstīs Igaunijā un Lietuvā. Izrādās, ka abās kaimiņvalstīs veselības aprūpei līdzekļi tiek novirzīti no sociālās apdrošināšanas iemaksām (Lietuvā no tās sociālās nodokļu daļas, ko maksā iedzīvotāji, Igaunijā no tās daļas, ko maksā darba devējs) un darba ņēmēju samaksātā sociālā nodokļa apmērs Lietuvā un Igaunijā jau ir mazāks nekā Latvijā. Bez tam iedzīvotāju ienākuma nodoklis no darba algas arī Latvijā ir vislielākais (23%) salīdzinot ar 15% Lietuvā un 20% Igaunijā)!

Varbūt Latvijā ir nevis pārāk mazs nodokļu slogs iedzīvotājiem, bet nesakārtota veselības aprūpes nozare un problēma ar budžeta izlietojuma plānošanu?

 

Lietuva

Latvija

Igaunija

Iedzīvotāju ienākuma nodoklis

15%

23%

20%

Sociālais nodoklis

41,6%

34,09%

35%

no tā:

 

 

 

Darba ņēmēja sociālais nodoklis

9%

no tā:

 3% pensijai un 6% veselības apdrošināšana

10,50%

2% uzkrājošai pensijai

Darba devēja sociālais nodoklis

Max 32,6%

23,59%

33% (visu maksā darba devējs)

No tā:

20% sociālā apdrošināšana

13% veselības apdrošināšana

Bezdarba apdrošināšana

 

 

1.6% no darba algas darba devējs un 0,8 darba ņēmējs

 

Dati no:

http://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/Tax/dttl-tax-lithuaniahighlights-2016.pdf

http://www.investinestonia.com/en/investment-guide/tax-system

http://www.emta.ee/eng/private-client/declaration-income/tax-rates

https://www.eesti.ee/eng/tootajate_ravikindlustus_ja_maksud

https://vid.gov.lv/

Foto: hbswk.hbs.edu

Lai komentētu, nepieciešams autorizēties Reģistrējies
pece 29. aprīlis 2016 08:56 Kerstyna

Es nepiekritīšu, man šķiet, ka speciālistu uzturēšana visos miestos ir pilnīgi neefektīvs pasākākums kā no izmaksu, tā no pacienta viedokļa.

Kāda jēga no speciālista, ja viņš redz dažus pacientus gadā?

Var jau būt, ka mūsu ģimenei plašākā izpratnē ir slikta karma attiecībā uz sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem reģionā, bet ja māsas gadījumā mēs būtu paļāvušies uz veikto izmeklējumu Tukumā, tad no valsts viedokļa būtu ietaupījuši naudu un viņa būtu nomirusi dažus gadus ātrāk, jo iegūtais izmeklējums bija tik nekvalitatīvi veikts, ka pēc tam pat no ieraksta CD speciālisti onko centrā atteicās izdarīt jebkādus secinājumus pat par maksu.

Arī mammas gadījumā bij līdzīgs stāsts par magnētiskās rezonanses izmeklējumiem Kuldīgā.

Linduchy 29. aprīlis 2016 07:50

Abās kaimiņvalstīs arī ceļa nodoklis ir ierēķināts degvielas cenā, bet mēs esam tik īpaši, ka mums tas neder. Tas pats arī ar veselības apdrošināšanu. Skaidrs, ka tāda būs, īpaši neiedziļinoties, cik daudz vajag, vai tiešām vajag. Plēsīs pa maksimumu, atkal nelietderīgi izšķērdēs un ATKAL rīkos piketus, cik viss ir slikti. Manā skatījumā - pirms pieprasīt papildus naudu no strādājošajiem, vajadzētu kārtīgāk izvērtēt tēriņus :)

Kerstyna 29. aprīlis 2016 06:49 pece

Onkologs ir vajadzīgs arī reģionos. Mums par laimi vēl ir.

pece 28. aprīlis 2016 21:11 Kerstyna

Es domāju specifiskākas lietas, piem onkoloģija, sarežģīti izmeklējumi.

Kerstyna 28. aprīlis 2016 20:08 pece

Nu nē, es neatbalstu spečuku koncentrēšanu vienā vietā JO - ir situācijas, kad mēs NMP piemēram, bērnu nevaram tik sīki izvērtēt, kā to spēj pediatrs. Ja Madonas slimnīcā vairs nebūtu pediatru un bērnu nodaļas, tad mums visi bērneļi būtu jāved uz Valmieru un Rīgu. Jau ir skandāli ar Vienības gatvi, kad NMP atved, bet uzņemšana tūlīt izmet ārā, neskatoties, vai un kā šis bērns tiks atpakaļ uz mājām. Un tā ir ne tikai ar bērniem, diemžēl.

pece 28. aprīlis 2016 15:09 Kerstyna

Vot, būtu sākuši ar tādu datu bāzi! Nu nav jau valstij noslēpums, kurš maksā nodokļus, kas nemaksā, kurš bezdarbnieks un kas pārtiek no nelegāliem ienākumiem.
Es ar par to, ka tie kas maksā, saņem pakalpojumu, kas nemaksā un objektīvi valsts par viņiem nemaksā, piedodiet, maksā ragā un viss. Būs papildus nauda veselības aprūpei!

Bet pašu sistēmu ar jāsakārto, tikai man izskatās, ka mēs nespējam un negribam mācīties no Igauņiem, mums vajag mega aparatūru un mega speciālistus katrā miestā! Kāpēc nevar ņemt piemēru no igauņu bāleliņiem - uzražot centrus ar kārtīgu aparatūru un speciālistiem, un pievest pacientu klāt? Būtu lētāk valstij, jo iekārtas dārgas. Efektīvāk, jo tāds mazpilsētas speciālists nekad nevar iegūt pietiekami apjomīgu pieredzi, iekārtas tiktu efektīvāk izmantotas, zināšanas arī ....

Kerstyna 28. aprīlis 2016 14:42

Nu Latvijai vienmēr vajag kaut ko, ko dara citur, neskatoties cik piemērots tas ir tieši mūsu valstij, sociālās palīdzības sistēma, piemēram.
Principā tam, kurš maksā nodokļus , arī pienāktos valsts apmaksāta veselības aprūpe. Kas nevar pierādīt nodokļu maksāšanas faktu - tam par maksu. Lietuvā , piemēram, ir datubāze, kas ļauj poliklīnikas/slimnīcas reģistratūrai redzēt info par konkrēto personu, līdzīgi kā CSDD redz - ir auto īpašnieks trībērnu vecāks vai nav, pienākas atlaide, vai nē ... Nu tā kaut kā.